Irati Diert Boté
Irati Diert-Boté es graduada en Estudios Ingleses y posee un máster en Lenguas Aplicadas, ambas por la Universidad de Lleida, y ha sido miembro de CLA desde 2016. En 2021, defendió su tesis doctoral titulada An exploration of English language learners’ emotions and beliefs in a Catalan context: Insights from self-reported experiences and observed classroom practices. Ha participado en varios proyectos de investigación competitivos y en un proyecto de innovación docente europeo. Irati imparte cursos de grado en la licenciatura de Estudios de Inglés, así como cursos de inglés específicos en varias disciplinas, como Turismo, Comunicación Audiovisual y Periodismo, y Medicina.
Irati lleva a cabo investigaciones en diferentes contextos de enseñanza/aprendizaje del idioma inglés, como el Inglés como Lengua Extranjera (ILE), el Inglés con Fines Específicos (IFE) y la Docencia Universitaria en Inglés (DUI). Sus intereses de investigación se centran en explorar prácticas de enseñanza (in)efectivas en estos diversos entornos desde una perspectiva cualitativa, centrándose en la dimensión afectiva del aprendizaje y la enseñanza del inglés. Sus áreas de investigación incluyen las emociones y creencias de los aprendices y profesores de lenguas, el autoconcepto, la identidad, la multimodalidad, el inglés como lengua franca y el plurilingüismo.
Artículos en revistas revisadas por pares
- Diert-Boté, I. (forthcoming, 2023). The dynamics of an EFL learner’s speaking self-concept: Insights from self-reported accounts and classroom observation data. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 23(2).
- Diert-Boté, I. (2023). Positivity in the English language learning classroom: An analysis of teacher-student moments of contact. Revista Española de Lingüística Aplicada, 36(2), https://doi.org/10.1075/resla.20057.die
- Martin-Rubió, X. & Diert-Boté, I. (2023). “I don’t care about the physical appearance in a job”: A multimodal analysis of a challenging episode in the EMI classroom. Journal of English Medium Instruction, 2(2), 159-182. https://doi.org/10.1075/jemi.22012.mar
- Diert-Boté, I. (2022). “You feel a little bit embarrassed, but you get over it”: EFL students’ beliefs and emotions about speaking. Porta Linguarum, 37(1), 143-160. https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.15924. JCR 2021
- Martin-Rubió, X. & Diert-Boté, I. (2022). Catalan Law and Business Students in Italy: The impact of a stay abroad on fluency and accuracy. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 8(1), 35-52. https://doi.org/10.31261/TAPSLA.10482.
- Martin-Rubió, X. & Diert-Boté, I. (2021). Investigating learners’ affective relationships with their foreign languages: From amotivation to love. Konin Language Studies, 9(3), 357-378. https://doi.org/10.30438/ksj.2021.9.3.4.
- Diert-Boté, I. & Martin-Rubió, X. (2018). Learning English in Catalonia: Beliefs and emotions through small stories and iterativity. Narrative Inquiry, 21(1), 56-74. https://doi.org/10.1075/ni.17029.die.
Capítulos de libro
- Diert-Boté, I. & Moncada-Comas, B. (forthcoming, 2024). Navigating the emotional landscape of an ESP lecturer: Stories of vulnerability and resilience in the implementation of a digital genre. Springer.
- Diert-Boté, I. & Moncada-Comas, B. (2023). Analyzing EMI lecturer perceptions about the Self: Insights into their identities and self-concepts. In S. Karpava (Ed.), Global perspectives on language teacher identity (pp. 131-153). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-7275-0.ch008.
- Martin-Rubió, X. & Diert-Boté, I. (2023). (Dis)fluency and pronunciation accuracy in EMI lectures. In S. Dimova, J. Kling & B. Drljača Margić (Eds.), EMI classroom communication: A corpus-based approach. (pp. 36-60). Routledge.
- Moncada-Comas, B. & Diert-Boté, I. (2023). Moving beyond language in EMI research: A multimodal and multichannel analytical framework to visualise classroom practices. In S. Curle & J. Pun (Eds.), Qualitative methods for English Medium Instruction. (pp. 76-93). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003375531-7
- Diert-Boté, I. & Martin-Rubió, X. (2022). A comparison of two lecturers in an EMI context: The interplay between language proficiency and emotional experiences in the classroom. In I. Mavrou, M. Pérez Serrano & J.-M. Dewaele (Eds.), Recent advances in second language emotion research (pp. 271-294). Civitas Aranzadi Thomson Reuters.
- Moncada-Comas, B. & Diert-Boté, I. (2022). Good practices in ESP: The interplay between technology and interaction through multimodality and multichannelity. In S. García-Sánchez & R. Clouet (Eds.), Intercultural communication and ubiquitous learning in multimodal English language education (pp. 146-183). IGI Global. doi.org/10.4018/978-1-7998-8852-9.ch008.
2023-2024
- Oral and written English for the media (6 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Com.
- English II (6 ECTS). BA Tourism
- Scientific English (3 ECTS). BSc Medicine
- Developing oral skills in English (1.7 ECTS). BA English Studies
2022-2023
- Advanced English: speaking and writing (5.4 ECTS). BA English Studies
- Oral and written English for the media (9 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Com
- English II (2 ECTS). BA Tourism
- English I (1.3 ECTS). BA Tourism
2021-2022
- General English III (3 ECTS). BA English Studies
- Advanced English: speaking and writing (3 ECTS). BA English Studies
- English II (2 ECTS). BA Tourism
- Oral and written English for the media (9 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Com
- English for Technical and Professional Purposes (3 ECTS). BA English Studies
2020-2021
- English I (4 ECTS). BA Catalan Philology and Occitan Studies
- English II (3 ECTS). BA Tourism
- Oral and written English for the media (3 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Com.
- Supervisión de tres trabajos finales de grado (2.25 ECTS). BA Tourism
2019-2020
- Advanced English: speaking and writing (2.1 ECTS). BA English Studies
- Supervisión de tres trabajos finales de grado (1.75 ECTS). BA English Studies
2018-2019
- Oral and written English for the media (4 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Com.
2017-2018
- Oral and written English for the media (4 ECTS). BA Journalism and Audiovisual Coón